Dennis | Technisch Specialist - Hospitality Office
Dennis werkt graag samen met studenten. Vooral met de theatergroep ‘de Compagnie’. ‘’Die studenten zijn zó creatief. Ze verzinnen de gekste dingen voor hun voorstellingen,’’ vertelt hij. ‘’Bij de kerstshow vorig jaar, kwam er opeens een kerstboom uit het dak vallen! Zelf zou je dat niet bedenken, maar zij wel. En dan gaan wij kijken hoe we dat veilig kunnen uitvoeren. Dat maakt het werk extra leuk.’’
Dennis werkte jarenlang in de festivalwereld. ‘’Ik heb ruim acht jaar mijn eigen bedrijf gehad in de festival branche. Dat heb ik nu nog steeds, maar wel in veel mindere mate,’’ vertelt hij. Van bandtours tot theatervoorstellingen en dancefestivals, zijn werk bracht hem door heel Europa. ‘’Alles waar een microfoon of een speaker voor nodig is, heb ik wel gedaan.’’
Toch koos hij bewust voor een andere baan. ‘’Ik begon hier als freelancer, maar het werk beviel zo goed, ook bij de collega’s. Toen vroegen ze of ik wilde blijven,’’ vertelt hij. Die kans greep hij met beide handen aan. ‘’Ik zocht meer zekerheid. Gewoon ’s ochtends beginnen, ’s avonds klaar zijn en dan lekker naar huis. Die rust had ik nodig.’’ Naast die vaste structuur, waardeert hij vooral de vrijheid die hij in zijn werk krijgt. ‘’Dat is voor mij echt belangrijk en nu werk ik hier met veel plezier.’’
Dennis weet nooit precies hoe zijn dag eruitziet. ‘’We beginnen met een kop koffie in het Hospitality Office. Daarna bespreken we wat er die dag moet gebeuren. Soms werk ik in het theater met studenten, soms ben ik ergens anders in het gebouw. Het is elke dag anders.’’
Als er iets kapot is, een presentatie moet worden opgebouwd of apparatuur niet werkt: Dennis regelt het, maar ook bij grote projecten staat hij vooraan. ‘’Tijdens de Essor-week gingen we elke dag naar een andere locatie: Oss, Cuijk, Veghel, ‘s-Hertogenbosch. Alles opbouwen, draaien, afbouwen, het was hard werken, maar echt mooi om te doen.’’ Hij vertelt met enthousiasme over de show. ‘’Er zat zang in, dans, filmpjes. Het liet goed zien welke reis studenten bij ons maken.’’ Hij is er trots op dat hij daaraan mee mocht werken.
Na meerdere meeloopdagen op verschillende niveaus, werd Ton steeds enthousiaster. “Of het nou niveau 2 of 4 was, het onderwijs sprak me enorm aan. Het overbrengen van mijn vak op jonge mensen voelde meteen goed.” Uiteindelijk solliciteerde hij op een fulltime functie in ‘s-Hertogenbosch bij de afdeling Installatietechniek. “Het was helemaal mijn vakgebied, zonder randzaken eromheen. Ik wist meteen: dit wil ik doen.”
Hij begon zonder ooit eerder voor de klas te hebben gestaan, maar kreeg meteen drie klassen onder zijn hoede. “Ik twijfelde wel: heb ik genoeg theoretische kennis om les te geven?” Praktijkervaring had hij genoeg, maar de theorie voelde spannend. “Gelukkig viel het alles mee.”
Wat hem nu helpt, is zijn jarenlange ervaring. “Als een student een vraag stelt, kan ik zeggen: ‘Ik had ooit een klant met precies dit probleem...’ Die voorbeelden blijven hangen, veel meer dan wat er in het boek staat.”
Dennis van den Akker | Technisch Specialist - Hospitality Office
Dennis houdt van zijn werk, maar het is niet altijd makkelijk. ‘’Je moet flexibel zijn en goed kunnen samenwerken met collega’s of klanten. Je moet tegen stress kunnen, want alles gebeurt onder tijdsdruk en je moet creatief zijn. Ik moet eigenlijk overal wel iets van weten.’’ Soms moet hij snel schakelen. ‘’Net voor een show gaat er iets kapot. Dan heb ik bijvoorbeeld tien minuten om het op te lossen. Dan moet je rustig blijven en snel handelen.’’
Dennis merkt dat mensen vaak niet zien hoe zwaar zijn werk soms is. ‘’Iedereen verwacht dat alles altijd werkt, maar soms gebeurt er iets waar ik geen invloed op heb. Dan krijg ik van alle kanten vragen: ‘Kun je nu komen?’, ‘Het is kapot en het moet nú werken!’ Alsof ik op tien plekken tegelijk kan zijn.’’ Toch probeert Dennis het altijd te fixen, want dat is gewoon wat hij doet.
Dennis werkt graag zelfstandig, maar staat nooit los van het team. ‘’Mijn werk doe ik vaak alleen, maar ik ben de hele dag bezig met en voor mensen en als er iets is, help ik het team van Hospitality altijd mee.’’
Toch vindt hij alleen werken vaak prettiger. ‘’Samenwerken is gezelliger, je hebt altijd iets te kletsen, maar als ik alleen werk, hoef ik niks te overleggen en kan ik me beter concentreren. Dat vind ik vaak toch fijner.’’
Dennis zit goed op zijn plek bij het Koning Willem I College, maar denkt ook aan de toekomst. ‘’Misschien wil ik later mijn kennis overbrengen op studenten,’’ zegt hij. ‘’Er zijn hier veel opleidingen, maar mijn vakgebied is er nog niet echt bij.’’
Nu geeft hij al af en toe workshops aan studenten van de opleiding evenementenorganisatie. ‘’Dan leren ze hoe ze een microfoon aansluiten of een lamp aanzetten. Gewoon de basiskennis, zodat ze zelf iets kunnen doen als er nog geen technicus is.’’
Tot slot wil Dennis nog iets meegeven aan collega’s en studenten: ‘’Collega’s denken vaak dat mijn werk heel makkelijk is. ‘Oh, hij sluit daar wel even iets aan’. Het is niet zo makkelijk als mensen denken.’’ Ook geeft hij aan dat sommige mensen wel eens te bang zijn om zelf iets te proberen. ‘’Je maakt niet snel iets echt kapot. Als je logisch nadenkt, kom je vaak al een heel eind. Gewoon doen, daar leer je van.’’
Met zijn ervaring laat Dennis zien hoe belangrijk en veelzijdig zijn werk is. Hij zorgt dat alles werkt.
Zijn baan in drie woorden?
‘’Divers. Presteren. Hulpverlenen.’’
Wil jij ook ondervinden of werken in het onderwijs iets voor jou is? Kom eens langs om samen de mogelijkheden te bespreken of bekijk onze vacatures.