Collega'svertellen

Ik dacht: dit is mijn plek. Nu werken we aan een opleiding die de verbinding letterlijk maakt.

Ian Robeerst | Docent bij de afdeling ICT & Creatief

Mijn hoogtepunt

De dinsdagochtenden waarop ik werk aan de opleiding Applied Immersive Experiences geven me de meeste energie. “Maar ook als studenten trots naar me toe komen om te laten zien wat ze hebben gemaakt, denk ik: ‘hier doe ik het voor’.”


“Ik geef les op de afdeling ICT & Creatief in de richting Software Development,” vertelt Ian. “Alle programmeervakken, waaronder keuzedelen en technische ICT-onderdelen, vallen onder mijn verantwoordelijkheid.” Toch doet hij meer dan lesgeven alleen. Op verzoek van de afdelingsdirecteur werd hij betrokken bij de ontwikkeling van een nieuw kwalificatiedossier: Immersive experiences. “Aangezien ik ervaring heb met immersive media, werd ik gevraagd om mee te denken. Inmiddels zijn we gestart met het ontwikkelen van een nieuwe opleiding: Applied Immersive Experiences. Wij focussen daarbij vooral op sectoren als zorg, techniek, bouwen & wonen en mobiliteit & logistiek.”

Een brede creatieve achtergrond


Ian’s weg naar het onderwijs begon op de opleiding HBO-ICT met een specialisatie in open learning. “Daar kreeg ik ruimte om mijn eigen leerroute te bepalen. Ik ben zowel programmeur als designer en content creator. In mijn vrije tijd werk ik aan muziekvideo’s, fotografie en vooral filmproducties. Tijdens mijn studie maakte ik interactieve installaties en ontwikkelde ik een passie voor storytelling.”

Hoewel hij eerst stage liep in de richting van game development, merkte hij al snel dat zijn hart meer lag bij het conceptuele en interactieve aspect van design. “Ik heb tijdens mijn stage op het hbo meegelopen op een mbo-school. Ik gaf les op het hbo, maar het mbo sprak me meer aan. De studenten, de manier van werken – dat voelde direct goed.”

Verbinding als rode draad


Ian solliciteerde uiteindelijk bij Koning Willem I College, specifiek vanwege de combinatie van ICT en creatief. “Ik dacht: dit is mijn plek. Ik wil de brug vormen tussen die twee werelden. Nu werken we aan een opleiding die die verbinding letterlijk maakt.”

Die verbinding is voor Ian niet alleen een doel op opleidingsniveau, maar ook tussen studenten onderling. “Ik probeer interdisciplinair werken te stimuleren, omdat je daarmee empathie en respect creëert. En dat is uiteindelijk wat mensen verandert. Niet alleen wat je leert, maar hoe je leert samenwerken.”

"Ik wil de brug vormen tussen die twee werelden."

Ian Robeerst | Docent bij onderwijsafdeling ICT & Creatief

Energie uit de klas


Wat Ian het meeste energie geeft? “De dinsdagochtenden wanneer ik aan de nieuwe opleiding Applies Immersive Experiences werk. Maar ook het lesgeven. Studenten bouwen dan hun eigen games of interactieve programma’s. En als iemand dan trots naar me toe komt met wat hij of zij heeft gemaakt, denk ik: ‘hier doe ik het voor’.”

Hij vindt het belangrijk om zijn studenten te begrijpen. “Veel vrienden van mij hadden moeite met studeren, sommigen met ADHD of autisme. In het mbo zag ik hoe begeleiding soms te wensen overlaat. Dat motiveert me om zelf wél dat verschil te maken. Zeker op onze locatie in Oss, waar we met kleine klassen werken, lukt dat goed.”

Koning In Beleving

Jong maar betrokken

Ondanks zijn jonge leeftijd (Ian begon als docent op zijn 22e), maakt hij al veel impact. “Tijdens mijn sollicitatie had ik nog niet veel werkervaring, maar omdat er een tekort was én omdat mijn profiel paste, kreeg ik een kans. Daar ben ik nog steeds dankbaar voor.”

Zijn advies aan anderen die twijfelen over het onderwijs? “Loop een dagje mee. Dan weet je meteen of het iets voor je is. Je hoeft geen standaard lerarenopleiding te hebben – je moet vooral gevoel hebben voor het vak en de klas.”

Trots op Applied Immersive Experiences


Ian is trots op zijn rol in het opzetten van de opleiding Applied Immersive Experiences, die vanaf schooljaar 2025-2026 van start gaat. “Tijdens de open dag was er al veel enthousiasme. Het is meer dan een nieuwe opleiding – het is een nieuwe stroming in het onderwijs, waarin disciplines samenkomen.”

Hij ziet het als een begin van een grotere verschuiving binnen het college. “Voorheen waren ICT en creatief aparte werelden. Maar met dit soort projecten zien collega’s eindelijk het grotere plaatje. Dit is hoe je onderwijs écht toekomstbestendig maakt.”

Nieuwsgierig geworden?

Bekijk de openstaande vacatures van het Koning Willem I College.

Alle vacatures
Copyright Koning Willem I College 2025