Neske Schoonenberg | Onderwijsmanager Entreeopleidingen
De kers op de taart zijn de diplomeringen. “Het is fantastisch om te zien hoe trots de studenten zijn, wanneer ze hun diploma in ontvangst komen nemen. Voor sommigen is dat hun eerste diploma; dat doet wat met ze.”
Neske Schoonenberg is onderwijsmanager bij de entree- en niveau 2 opleidingen van het Koning Willem I College op de locatie Oss. Ze begon haar carrière, in het onderwijs, als docent paardenhouderij bij Yuverta. Vanuit haar rol als docent is zij toen intern doorgestroomd naar opleidingscoördinator en daarna teamleider. Hoe en waarom ze bij het Koning Willem I College terecht kwam, vertelt ze hieronder.
“Vanuit mijn functie als teamleider ben ik overgestapt naar het Koning Willem I College,” begint Neske haar verhaal. Daar is zij nu onderwijsmanager. “Als onderwijsmanager heb je een breed takenpakket.” Je hebt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs in de breedste zin van het woord. Hieronder valt een stukje personeelsbeleid, facilitair, maar ook het borgen van het inspectiekader en collegebrede afspraken.” Als onderwijsmanager zorg je in feite voor de vertaling, de uitvoering van het beleid, zowel binnen het team als binnen het college. “En dan streef je er ook nog naar om samen met je team een prettige werksfeer te creëren en daarbij de gevraagde kwaliteit te leveren.”
Neske heeft flink wat jaren in het onderwijs gewerkt, maar ze wilde op een andere manier van betekenis zijn voor de doelgroep. “Ik heb heel bewust gekozen voor de kwetsbare doelgroep, wat geldt voor de meesten van onze niveau 1 en 2 studenten,” begint Neske. “Zij komen op ons college met een gevulde rugzak, met iets dat hen belemmert om succesvol te kunnen studeren.” Samen met collega’s zoekt Neske naar de juiste begeleiding en onderwijsstructuur om ervoor te zorgen dat deze studenten weer vertrouwen krijgen in zichzelf. “Als we de student weer kunnen betrekken bij dat denk- en ontwikkelproces, dan zijn wij pas tevreden. Dat ze de volgende stap weer kunnen en durven zetten richting hun toekomst. Of dat nu naar werk of een vervolgopleiding is, het is mooi om te zien wat dat met studenten doet.”
De kers op de taart zijn de diplomeringen. “Het is fantastisch om te zien hoe trots de studenten zijn, wanneer ze hun diploma in ontvangst komen nemen. Voor sommigen is dat hun eerste diploma; dat doet wat met ze.” Verder kijken Neske en haar team goed naar de effecten van alles wat zij samen hebben bedacht voor het onderwijs. “Dit om onze studenten zo succesvol mogelijk te begeleiden naar hun diploma,” vertelt Neske. “We blijven ons dus continu verbeteren: hoe kunnen we ons onderwijs nog beter organiseren, zodat het gewenste effect nog groter wordt?”
Vanuit haar vorige baan had Neske geen contact met de kwetsbare doelgroep die zij op het Koning Willem I College wel heeft. “Ik ben in het ‘groen’ onderwijs terechtgekomen, omdat daar mijn persoonlijke interesse ligt,” zegt Neske. “Daar heb ik kennis gemaakt met mbo-studenten die net wat extra’s nodig hebben om tot leren te komen. Ik werd steeds enthousiaster van dat specifieke stukje en minder van het vakinhoudelijke.” Het moment was gekomen om de switch te maken. Neske kwam – per toeval – in contact met een oud-collega die vertelde over de vacature voor onderwijsmanager bij het Koning Willem I College. “Ik twijfelde geen moment en heb meteen gesolliciteerd.” En met succes!
Neske Schoonenberg | Onderwijsmanager bij het Koning Willem I College
Inmiddels is Neske zo’n zeven jaar onderwijsmanager. En met veel plezier. “Mijn werkdagen zijn elke dag weer anders. Wat ik belangrijk vind is het contact met de collega’s. Ik zoek ze altijd op om mee te krijgen wat er speelt. Mijn werkoverleggen heb ik met de contactpersonen van de verschillende aandachtsgebieden binnen mijn team. Ik monitor hierbij de doelstellingen op bijvoorbeeld het gebied van studentbegeleiding of examinering.” En uiteraard zijn er ook overleggen met de collega’s van het Startcollege, de afdeling waar Neske als onderwijsmanager onder valt. “Maar ik heb ook gesprekken met studenten. Dat kan zijn met studenten bij wie het even niet lekker loopt tijdens de panelgesprekken, waar ik ophaal hoe studenten onderwijs ervaren, maar ook spontane gesprekken met studenten die gewoon even spontaan bij mij binnen lopen.”
Die spontane gesprekken en de binding met zowel team als studenten geven Neske energie. “Het is prachtig om te zien dat je ervoor kunt zorgen dat de studenten het hier naar hun zin hebben. Om er mede voor te zorgen dat ze succesvol uitstromen.” En dat ze dat samen met een team van bevlogen collega’s doet, is de kers op de taart voor Neske. “Ik heb inmiddels twee superteams, mensen die echt door het vuur gaan voor onze studenten.” In de teams zitten voornamelijk docenten, maar ook administratieve ondersteuning, een studieadviseur en een onderwijsmakelaar. “De onderwijsmakelaar is er voor ondersteuning van studenten bij niet-onderwijsgerelateerde zaken,” legt Neske uit. “Zij helpen bijvoorbeeld anderstaligen met het lezen van moeilijke brieven van bijvoorbeeld de gemeente, of bij het aanvragen van studiefinanciering.”
Samenvattend vertelt Neske dat haar baan haar veel voldoening geeft, haar team goed samenwerkt en de communicatie met zowel haar team als met het management top is. “We kunnen heel fijn samen sparren. Het is tof om het echt samen met elkaar te doen,” concludeert ze.
Bekijk de openstaande vacatures van het Koning Willem I College.