Collega'sVertellen

Het mbo heeft zulke diverse doelgroepen. Het beeld dat ik had klopt totaal niet met de werkelijkheid.

Ryan Smulders | Docent bij de afdeling Zorg en welzijn

Mijn hoogtepunt

De onderwijsafdeling Zorg en welzijn is bezig met een nieuw soort onderwijs. Daarnaast heb je binnen het mbo de ruimte om te pionieren. Natuurlijk is er een einddoel, het zogenaamde kwalificatiedossier. Dat zijn de richtlijnen die werkgevers maken met ons als onderwijsinstelling. Dat dossier is leidend. Maar de weg die naar het kwalificatiedossier leidt, is redelijk vrij. Daarbij halen we de samenleving naar onze school, maar gaan wij zelf ook de samenleving in. Ik haal veel energie uit die manier van werken.

Overstap naar lerarenopleiding


Ryan Smulders is docent bij de opleidingen verzorgende-IG en mbo-verpleegkunde. Hij werkt sinds 2019 op het Koning Willem I College. Eerst bij de welzijnsopleidingen en nu bij de opleidingen in de richting van zorg. Zijn pad naar het Koning Willem I College had wat omwegen. “Ik ben begonnen met een opleiding in de richting van communicatie, gaming en evenementen. Maar ik kwam erachter dat dat toch niet bij mij paste. Ik wilde graag docent worden.”

Ryan schreef zich daarom in voor de lerarenopleiding. “Ik heb toen meerdere stages doorlopen, in het voortgezet onderwijs, maar ook in het speciaal onderwijs.” Uiteindelijk koos Ryan, ondanks eerdere twijfels en vooroordelen, ook voor een stage op het mbo. “En daar heb ik geen moment spijt van gehad,” zegt hij stralend. “Het mbo heeft zulke diverse doelgroepen. Het beeld dat ik had, klopt totaal niet met de werkelijkheid, weg met die vooroordelen!” 

Pionieren 


Ryan heeft naar eigen zeggen zijn hart verloren aan de mbo-studenten. “Ik ben opgeleid tot docent maatschappijleer en begon mijn carrière als docent bij de niveau 2 opleidingen. Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij de afdeling Zorg en welzijn.” De stap naar die afdeling was een bewuste, want de zorg-studenten spraken Ryan aan. “Maar ook het feit dat de afdeling bezig is met een nieuw soort onderwijs,” legt hij uit. “Dat past helemaal bij mij.” Maar wat is dat dan precies, dat nieuwe onderwijs? “Binnen het mbo heb je ruimte om te pionieren. “Natuurlijk is er een einddoel, het zogenaamde kwalificatiedossier. Dat zijn de richtlijnen die werkgevers maken met ons als onderwijsinstelling, en dat dossier is leidend. Maar de weg die naar het kwalificatiedossier leidt, is redelijk vrij.” Deze manier van lesgeven past helemaal bij Ryan. “Daarbij halen we de samenleving naar onze school, maar gaan wij zelf ook de samenleving in. Ik haal veel energie uit die manier van werken.”

Inspireren


Na een paar weken meelopen op de afdeling Zorg en welzijn is Ryan definitief overgestapt. “Als docent burgerschap hoop ik de studenten wat levenswijsheden mee te geven. Ik probeer een zaadje te planten en dat mee te geven voor later.” Naast zijn taken als docent is Ryan ook onderdeel van het focusgebied PR & Communicatie van de afdeling. Hierbij houdt Ryan zich samen met zijn collega’s bezig met het aantrekkelijk maken van het beroep bij jongeren. “Ik vind het interessant om jongeren te inspireren om toch – ondanks het slechte daglicht waarin de zorg tegenwoordig vaak staat – voor een zorgberoep te kiezen. Jongeren kiezen steeds minder vaak voor een zorgberoep, terwijl ze in deze sector van enorme waarde zijn.” 
 
Ryan: “We spreken tegenwoordig van Generatie Z. Die Z staat voor mij ook voor Zorgen. De studenten die nu kiezen voor de zorg, doen dat vaak zeer bewust. Het is hard werken en je doet het niet voor het geld. Je kiest voor een zorgopleiding om bij te dragen aan de samenleving en te zorgen voor een ander.”  

"Als docent burgerschap hoop ik de studenten wat levenswijsheden mee te geven. Ik probeer een zaadje te planten en dat mee te geven voor later."

Ryan Smulders | Docent bij het Koning Willem I College

Toegevoegde waarde


Waarom Ryan ooit koos voor het Koning Willem I College?  “Er werken veel jonge collega's. En het feit dat het college een jongerennetwerk (Pr1nCe) heeft, maakte het college voor mij een aantrekkelijke werkgever. Zo organiseert Pr1nCe regelmatig leuke activiteiten, zoals het jaarlijkse etentje rond Kerstmis. Ook komt het College van Bestuur regelmatig langs om te praten over de positie van jonge collega’s. Ik vind dat van grote toegevoegde waarde. En de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn echt top.” 
 
“Ik zoek de samenwerking binnen het college echt op,” gaat Ryan verder. “We hebben de regio hoog in het vaandel staan en noemen deze ook in één van onze pijlers. Ik werk graag op verschillende plekken om zo nieuwe contacten te maken.” Verder is Ryan erg te spreken over zijn directe collega's. “Mijn leidinggevende en mijn collega’s zijn echt doorzetters. Ze denken graag mee en zijn eerlijk. Een fijne en betrokken leidinggevende en collega’s vind ik erg belangrijk. De sfeer in ons team is erg fijn.” 

Diversiteit


Ryan krijgt vooral energie van de diversiteit van zijn studenten, wat terugkomt in het vak Burgerschap. “De ene is bijvoorbeeld gevlucht uit een bepaald land, de andere is 26 en net moeder en weer een ander komt met 17 jaar net van de middelbare school. Deze mengelmoes vind ik fantastisch. Je leert op deze manier veel van de wereld en in mijn vak hebben we het ook over dit soort dingen.” En natuurlijk is het niet altijd even makkelijk, een klas vol pubers. “Ik ga soms even lekker naar buiten met mijn klas. Wandelen, stoepkrijten, creatief bezig zijn. En het is fantastisch dat ik die vrijheid krijg op mijn afdeling. Het vertrouwen dat je het kan. Daar staat of valt alles mee.” 
 
Sommigen van Ryans collega’s hebben al veel ervaring binnen het beroep. “Zij nemen mooie inzichten mee waar ik mezelf aan kan optrekken,” legt Ryan uit. “We hebben instructeurs die uit ziekenhuizen komen of uit de gehandicaptenzorg of de psychiatrie. Die nemen allemaal hun eigen verhaal mee en ik denk dat dat voor iedereen waardevol is.”

Een werkdag


Inmiddels werkt Ryan 5 jaar op het Koning Willem I College. Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor hem? “We starten op met een gezamenlijk koffiemomentje en nemen dan de dag kort door,” begint Ryan. “Daarna beginnen voor ons de lessen. Tussen die lessen door heb je dan tijd voor je taken, waarbij ik mijn tijd dan vul met het focusgebied PR & Communicatie.” Een werkdag eindigt niet altijd met de laatste les. “Soms heb ik in de avonduren een voorlichting op een middelbare school of help ik mee op de Open Dag van het college.” 

Orkestleider


“Als jouw hart ligt bij een jongere generatie en jezelf wil uitdagen om te ontdekken wat jongeren inspireert, dan is een baan in het onderwijs echt iets voor jou,” geeft Ryan als advies. “ Wanneer je een overstap naar het onderwijs wil maken, dan raad ik een zij-instromerstraject aan. Op die manier neem je ook nog eens praktijkervaring en kennis mee voor de klas.” Wat volgens Ryan ook belangrijk is: de manier waarop je de lesstof brengt. “Je moet wel de connectie met de studenten willen maken. En je moet snel kunnen schakelen.” Ryan vat het mooi samen: “Je bent zelf de orkestleider en als jouw orkest een beetje in tempo en op maat loopt, dan heb je je doel bereikt.”

Nieuwsgierig geworden?

Bekijk de openstaande vacatures van het Koning Willem I College.

Alle vacatures
Copyright Koning Willem I College 2024