Collega'svertellen

Het is belangrijk dat je aansluiting weet te vinden bij je studenten, dat je weet wat er met ze speelt.

Sergen Atar | Docent bij de afdeling Opvoeden, onderwijs sport en veiilgheid

Mijn hoogtepunt

Waar ik veel voldoening en energie van krijg is de kennis die ik kan delen met mijn studenten. Ik gebruik sport als middel om contact te maken met de studenten. Reuze interessant! En wat ik tof vind om over te brengen is de kennis van het menselijk lichaam.

Samenwerken


Sergen Atar begon zijn carrière bij het Koning Willem I College een aantal jaar geleden bij onze veiligheid en vakmanschap opleidingen (veva-opleidingen in samenwerking met Defensie) waar hij sportlessen verzorgde op de locaties in Veghel en Oss. Uiteindelijk maakte hij binnen de onderwijsafdeling Opvoeden, onderwijs sport en veiligheid de overstap naar de sportopleidingen. Daar geeft hij nu verschillende lessen. Van theorie tot praktijk. “Ik ben voornamelijk actief voor de uitstroomrichting leefstijlcoach,” begint Sergen.  
 
“Vanaf de ALO (Algemene Leraren Opleiding) in Nijmegen ben ik stage gaan lopen bij het Koning Willem I College en daarna ben ik hier in dienst gekomen,” vertelt hij enthousiast. “Ik gaf sportlessen, maar ook bijvoorbeeld burgerschap.” En nu werkt hij op de locatie Nelson Mandelaboulevard in Oss. “We werken als locatie Oss nauw samen met de sportopleiding in ’s-Hertogenbosch. We zijn ons bewust van de verschillen tussen de locaties, maar we willen zeker dichter naar elkaar toe te groeien,” legt Sergen uit. “Momenteel zijn we bezig met het opzetten van flexibel en modulair onderwijs, en dat doen we met het hele team samen.” 

Sport centraal


Het was niet altijd al zijn droom om een baan in het onderwijs of de sport te hebben. “Nee, nadat ik mijn havodiploma heb behaald, ben ik de opleiding media entertainment gaan doen,” vertelt Sergen. “Ik kwam er echter al gauw achter dat dat toch niet helemaal bij mij paste.” Hij merkte dat de opleiding voor hem te breed ingestoken was. “Ik miste specifieke kennis, een bepaalde rol. En toen ben ik verder gaan denken. Sport stond in mijn leven in feite altijd al centraal.” Sergen volgde sport als extra vak op het mbo en in zijn vrije tijd was hij vaak aan het sporten. “Ik heb toen dus gekozen voor wat ik leuk vond, mijn hobby werd uiteindelijk mijn werk,” lacht hij.  
 
De combinatie onderwijs en sport bevalt Sergen prima. “Voordat ik de opleiding tot docent ging volgen, heb ik mezelf de vraag gesteld: wat vind ik nou een mooie baan? Ik had direct sportleraar voor ogen en zo geschiedde.” Tijdens zijn laatste stage op de ALO koos hij bewust voor een opdracht in het mbo. “Op het mbo heb je meer variatie in taken. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor de sportlessen, maar ook de theorielessen eromheen.” 

"Op het mbo heb je meer variatie in taken. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor de sportlessen, maar ook de theorielessen eromheen."

Sergen Atar | Docent bij het Koning Willem I College

Afwisseling


Hoe ziet een werkdag bij de sportopleiding er nu uit? “Die is elke dag anders,” lacht Sergen. “Ik ben zowel bezig met de praktijk als de theorie. Bij theorie moet je dan denken aan bijvoorbeeld trainingsleer of voeding.” En omdat Sergen voornamelijk lesgeeft aan de uitstroomrichting leefstijlcoach is hij ook veel in de fitnessruimte te vinden.” Naast lesgeven heeft Sergen ook taken als het voorzitten van vergaderingen en het verzamelen van agendapunten daarvoor. 

Sport als middel


“Waar ik veel voldoening en energie van krijg is de kennis die ik kan delen met mijn studenten. Ik gebruik sport als middel om contact te maken met de studenten. Reuze interessant! En wat ik tof vind om over te brengen is de kennis van het menselijk lichaam,” gaat Sergen verder. “Hoe ons lijf werkt wanneer we aan het sporten zijn.”  
Ook de uitdaging om studenten te blijven motiveren vindt Sergen interessant. “Ik probeer altijd de koppeling naar de praktijk te maken en het dichtbij hun eigen omgeving te houden.” Sergen merkt dat veel studenten theorielessen minder leuk vinden dan de praktijk, bijvoorbeeld een stage. “Omdat ze de dingen die ze in de praktijk doen erg leuk vinden, laat ik dat in de theorielessen zoveel mogelijk terugkomen.”  
 
Wat Sergen ook als uitdaging ziet is het toegenomen telefoongebruik van de studenten. “Je merkt echt dat ze geneigd zijn om elk moment dat het kan hun telefoon erbij te pakken. Dat zorgt ervoor dat je minder makkelijk contact met ze maakt, zeker buiten de les. Daarom stimuleren we het persoonlijke contact tijdens de lessen nog extra.”

Aansluiting


Om succesvol docent te zijn op het mbo, moet je volgens Sergen wel raakvlakken creëren met de doelgroep. “De studenten op mijn afdeling zijn echte doeners. Ze houden niet van stilzitten en delen graag hun mening,” lacht hij. “Daar moet je wel mee kunnen omgaan. Het is belangrijk dat je aansluiting weet te vinden bij je studenten, dat je weet wat er met ze speelt.” En dat heeft Sergen goed voor elkaar! 

Nieuwsgierig geworden?

Bekijk de openstaande vacatures van het Koning Willem I College.

Alle vacatures
Copyright Koning Willem I College 2024