Willem van der Weijden | docent Mechatronica en Engineering
Wat begon als een toevallige stap richting het onderwijs, groeide voor Willem van der Weijden uit tot zijn plek. Als docent Mechatronica en Engineering ziet hij dagelijks hoe leren door te doen het verschil maakt.
Toen zijn werk bij een technisch bedrijf ophield, stond Willem van der Weijden voor een keuze. Zijn oud-docent van het mbo vroeg hem of hij het onderwijs niet eens wilde proberen. “Ik wist het niet zeker, maar ik dacht: waarom ook niet? En dat bleek de beste stap die ik had kunnen zetten,” vertelt Willem. Inmiddels werkt hij al negen jaar bij het Koning Willem I College, bij de opleiding Mechatronica en Engineering.
Inmiddels is Willem niet alleen docent, maar ook betrokken bij de ontwikkeling van een vernieuwende bbl-techniekopleiding niveau 4. “Vroeger stond er een meester voor de klas en die stond te zenden. De studenten moesten ontvangen. Dat werkt niet meer,” zegt hij. “Wij lopen nu juist door de klas heen, geven coachend les en werken met challenges. Studenten leren door te doen, en dat motiveert veel meer.”
Zijn doelgroep, vaak volwassen studenten die al werkervaring hebben, wil vooral praktisch bezig zijn. “Ze willen iets doen wat past bij hun dagelijkse praktijk. Als dat lukt, komt die motivatie bijna vanzelf.”
De overstap was niet gepland, maar wél succesvol. Willem had zijn ervaring als werkvoorbereider, monteur en projectleider in de techniek, maar miste nog de didactische basis. “Ik vond het fijn dat ik mijn praktijkvoorbeelden kon meenemen in de lessen. Daarnaast heb ik mijn tweede graad gehaald bij Fontys en dat was achteraf hartstikke leuk. Het helpt je begrijpen hoe je echt goed voor de klas kunt staan.”
Willem van der Weijden | Docent Mechatronica en Engineering bij het Koning Willem I College
Stilzitten past niet bij Willem. “Ik zeg altijd tegen studenten: blijf leren. En dat geldt natuurlijk ook voor ons als docenten.” Daarom begon hij onlangs aan de master Leren en Innoveren. “Ik had altijd al het gevoel dat de opleiding die ik heb opgezet goed aansloot bij de doelgroep. Nu krijg ik daar handvatten bij en vallen de puzzelstukjes op hun plek.”
Willem praat met enthousiasme over zijn team. “Ik ben echt een teammens. We staan voor elkaar klaar. Als iemand ziek is, neemt een ander het over. Want de student staat bij ons op nummer één.”
Hij vertelt over de samenwerking met bedrijven via een klankbordgroep. “We willen dat wat studenten bij ons leren, aansluit op de praktijk. Bedrijven denken mee over wat er nodig is, bijvoorbeeld nieuwe technologieën zoals laserlassen. Zo blijven we actueel.”
Wat hem het meest energie geeft? “Als ik zie dat studenten groeien. Soms komt iemand extra naar school op zijn vrije dag om meer te leren. Of ik kom bij een stagebezoek een oud-student tegen die nu in het werkveld staat. Dan weet je dat je iets hebt betekend.”
Een hoogtepunt voor Willem was het Nerf Blaster-project, waarbij studenten een Star Wars-geïnspireerd schietspel ontwierpen. “Dat stond op de Dutch Design Week in Eindhoven! Fantastisch om te zien dat hun creativiteit daar tot leven kwam.”
Willem is niet alleen docent, maar ook bouwer aan vernieuwing. Hij werkte mee aan de opzet van een compleet nieuwe opleiding en stelde een hecht docententeam samen. “Ik heb zelfs een paar mensen uit mijn waterpoloteam enthousiast gekregen om het onderwijs in te gaan,” lacht hij. “Zoals ik ooit gevraagd werd, zo heb ik het nu doorgegeven.”
“Als je twijfelt over het onderwijs: gewoon doen,” zegt Willem vastberaden. “Het eerste jaar is pittig, want er komt veel op je af. Maar daarna wordt het alleen maar leuker. Je mag je vak doorgeven, jonge mensen begeleiden en jezelf blijven ontwikkelen. En het mooie is: je krijgt er zoveel voor terug.”
Bekijk de openstaande vacatures van het Koning Willem I College.