Accreditatie Erasmus+

1 oktober 2024


Onlangs ontvingen het Koning Willem I College en de gemeente Oss de Erasmus+ accreditatie voor volwasseneneducatie(VE). Bijzonder, want het Koning Willem I College is daarmee het eerste mbo dat deze accreditatie ontvangt. Samen met de gemeente Oss mogen zij nu allerlei mooie internationale projecten uitvoeren ten gunste van deelnemers in het VE-traject. Een mooi moment om de initiatiefnemers hiervan te spreken over het hoe en waarom. 

Duurzaam opleiden


Helma Nelissen, onderwijsmanager Startcollege, liep al langer met het idee rond om – structureel – meer te kunnen doen voor anderstaligen en kandidaten voor geletterdheid, gecijferdheid en digitale vaardigheden. “We willen onze deelnemers graag duurzaam opleiden,” begint Helma, “zodat ze een goede plek kunnen innemen in de maatschappij, met werk of een vervolgopleiding en de zogenaamde 21st century skills. Daar hebben we – zeker bij anderstaligen – andere partijen voor nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gemeente en mbo-teams.”  Helma wilde graag kennis en ervaring opdoen bij (internationale) relaties en sprak hierover met Georgia Vasilaras, Coördinator International Affairs and Policy Advisor van het Koning Willem I College. “We hebben goede banden met partners in het buitenland, bij wie we graag zouden willen kijken naar lessons learned op het gebied van volwasseneneducatie,” legt Georgia uit. “Maar,” vult Helma aan, “we wilden dit niet alleen doen, maar samen met onze belangrijkste partner: de gemeente Oss. We hebben altijd al een heel goede samenwerking met hen gehad, dus voor ons was het een logische stap om bij de aanvraag richting Erasmus de gemeente aan te haken.”

Logo Erasmusplus

Nog betere samenwerking

Het betekent dat zowel medewerkers van het Koning Willem I College als van de gemeente Oss aan internationale reizen kunnen deelnemen. “We kunnen dus met een groep vanuit KW1C samen met medewerkers van de gemeente bij partners in het buitenland te rade,” vertelt Georgia. Beide partners sturen volgens afspraak samen op inhoud en bepalen samen wat zij willen gaan leren.  “Vanuit mijn rol zoek ik daar dan een geschikte plek voor. Vervolgens gaat er een delegatie vanuit ons college èn de gemeente naar de uitgekozen plek. En een mooie bijvangst is dat we elkaar ook beter leren kennen, wat de samenwerking ten goede komt.”

Eén visie


Deze accreditatie past perfect binnen het meerjarenplan van het Koning Willem I College. “We laten hiermee zien dat we vanuit één visie nieuwkomers en laaggeletterden bedienen. En het past binnen onze pijlers regionale community’s en generieke basisvaardigheden,” aldus Georgia.  
Met een accreditatie heb je vanuit Erasmus+ het vertrouwen gekregen – voor zeven jaar – dat je zorgvuldig en gericht met het geldbedrag omgaat. “Je kunt het zien als een keurmerk,” legt Georgia uit. “Met dit keurmerk hebben wij jaarlijks laagdrempelig toegang tot subsidie voor de uitvoering van onze plannen.” 
 
“We hebben de afgelopen jaren zeker al stappen gemaakt voor de doelgroep, door vooral goed te luisteren naar de gemeente en hun wensen: wat hebben zij nodig voor de doelgroepen die er binnen de volwasseneneducatie zijn,” vertelt Helma. “Hierdoor is ons aanbod altijd actueel en volgens de behoeften van deelnemers en opdrachtgever. Maar ondanks dat, zien we dat niet altijd iedereen goed doorstroomt naar een vervolgopleiding of naar werk. Daarom zou het mooi zijn als wij bij internationale partners konden gaan kijken en leren hoe zij met deze uitdaging omgaan. Bijvoorbeeld oudere volwassenen die inburgeren, hoe kun je die laten participeren in een beroep?”

Basisvaardigheden


Maar het gaat verder, want ook voor andere doelgroepen is het interessant. Helma: “Wij verzorgen lessen om te ondersteunen in het verbeteren van hun basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden). We weten bijvoorbeeld dat veel jongvolwassenen moeite hebben met rekenen en financiën. We willen graag leren hoe wij deze doelgroep overhalen om bij ons een traject basisvaardigheden te volgen,” aldus Helma. Dat traject kan vervolgens van grote waarde zijn voor al hun latere stappen. “Wanneer mensen namelijk onvoldoende basisvaardigheden hebben, heeft dat invloed op onder andere hun levensverwachting en hun inkomen, maar het is ook een goede stap voor de maatschappij. Want als mensen niet goed kunnen meekomen, kost dat de maatschappij wel extra geld.” Dit soort vraagstukken wil het Koning Willem I College samen met de gemeente Oss oppakken.

Erasmus Accreditatie

Leren van verschillen

Niet alleen is het interessant om in het buitenland te gaan kijken hoe andere landen omgaan met dezelfde uitdagingen, maar ook de verschillen zijn goed om nader te bekijken. Georgia legt uit: “In Zuid-Europese landen is er bijvoorbeeld geen of weinig schaamte wanneer een volwassene alleen zijn basisschool heeft afgerond. Die mensen komen daar gewoon goed mee in de maatschappij. Het is daarom voor ons interessant om daar eens te gaan kijken: hoe pakken zij dat aan? Wat maakt het voor hen wel succesvol?” 

Wegwijs


Helma vervolgt: “Het blijft zo dat wij statushouders en deelnemers voor de 21st century skills zo optimaal mogelijk willen laten ontwikkelen. We geven ze daar de mogelijkheden toe via zowel trajecten die we gewoonweg moeten aanbieden, zoals inburgering, maar ook in andere trajecten.” Een voorbeeld dat Helma aanhaalt is de zogenaamde Z-route voor jonge inburgeraars. Zij krijgen een zogenaamde inburgeringsontheffing, maar hoe maak je die wegwijs in onze cultuur en onze beroepen?  “Hiervoor hebben we samen met de gemeente Oss een speciaal traject ontwikkeld. We maken deze doelgroep wegwijs in de verschillende beroepen die we in ons land kennen en wat zij voor onze maatschappij kunnen betekenen. We hopen hen hiermee aan bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te helpen. We willen ze de kans geven, meer tijd, om te laten zien dat ze meer kunnen. En dat krijg je vaak wel naar boven door ze te laten kijken, ervaren en oriënteren.” 
Kortom: deze accreditatie geeft niet alleen veel meer mogelijkheden voor zowel de medewerkers van het college en de gemeente, maar ook voor de leerders.   
 
Bovendien is deze samenwerking volgens Erasmus niet alleen waardevol voor de hierboven genoemde groepen, maar voor de hele sector. Helma: “Erasmus beoordeelde onze aanvraag met een 10 op relevantie . We maken ons samen sterk voor een opdracht, ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid.”

Maximale talentontplooiing


“Momenteel verzamelen we welke vragen we hebben en welke thema’s wij het belangrijkste vinden,” zegt Helma. Het doel is duidelijk: nieuwe trajecten die uitdagend en zinvol zijn voor de doelgroepen, gericht op maximale talentontplooiingen. “We willen meer succesvolle doorstroom naar het mbo bewerkstelligen voor jongvolwassen anderstaligen en minder voortijdig schoolverlaters,” vertelt Helma. “Maar ook meer docenten die zijn toegerust om de talenten van onze deelnemers optimaal te kunnen ontwikkelen.” De vraag die centraal staat in alle projecten die nog gaan lopen is: hoe kunnen wij onze doelgroepen het best mogelijk bedienen? “En dat altijd in samenspraak met de gemeente,” aldus Helma.

Unesco


Eén van de speerpunten binnen Erasmus+ is momenteel ‘fewer opportunities’: inzetten op het ontwikkelen van mensen met minder kansen. Georgia: “Als je kijkt naar UNESCO, past dat er perfect bij: armoedebestrijding, gelijke kansen, beter onderwijs. Wij als UNESCO-school en de gemeente Oss als Learning City hebben ons verbonden aan die doelen en laten door deze accreditatie zien dat wij samen actief aan deze doelen werken.” 
 
Het Koning Willem I College en de gemeente Oss zitten vol ideeën en gaan de komende tijd mooie projecten opzetten om inspiratie en kennis op te doen die vervolgens kunnen worden ingezet voor het duurzaam opleiden van onze deelnemers. De mogelijkheden zijn – in feite – eindeloos! 

Copyright Koning Willem I College 2024